Nå er prosjektgruppa i gang med presentasjoner av CD-Ord i klasser. De starter litt forsiktig -Michelle Weme har i dag presentert programmet for klasse 2hsa, med prosjektdeltakerne som ekstra tilhørere.
I morra samles prosjektgruppa igjen for refleksjon og skal legge planer for videre presentasjoner utover høsten. Michelle fokuserte på de viktigste områdene der elever kan ha nytte av programmet. Det skriver hun sikkert mer om i eget blogginnlegg.
Elevene virka umiddelbart begeistra for programmet og så helt klart nytten i ordforlag, opplesing av enkelt-ord og setninger og det at de kan lagre opplesing av all digital tekst som lydfiler ved ganske enkelt å markere teksten og trykke på knappen Lagre som lydfil. Lydfiler kan lagres om .wma, .mp3 eller .wav-filer (vi anbefaler ikke .wav, siden disse filene tar stor plass).
Det blei også litt tid til å snakke om bruken av CD-Ord i kombinasjon med de nye ordbøkene iFinger - her får elevene gode hjelpemidler!
En utfordring dukka opp i samtalen mellom lærer og elever. CD-Ord er et hjelpemiddel som er godkjent brukt til eksamen. Hvordan forholder vi oss til eksamensreglement når det gjelder bruk av hodetelefoner? Elevene har rett til å bruke dette hjelpemidlet, og fram til nå har det ikke vært lov (i alle fall på vår skole) å høre på lyd under eksamen. Dette er viktig prinsipielle spørsmål som vi tar videre til Eksamenskontoret i Buskerud, kanskje må det inn til Udir også? Vi bør i alle fall få til en avklaring på denne sida av nyttår, slik at elevene kan trene på det som møter dem til eksamen. Vårt Elevrådsstyret har allerede meldt inn saken til vår skoleledelse når det gjelder betegnelsen "bruk av alle hjelpemidler, bortsett fra Internett" som jo går igjen til eksamen - bør ikke det også innbefatte lydfiler, enten det er fra CD-Ord, NDLA, musikk eller annet? Vi lever jo nå i en annen tidsalder enn før der hjelpemidler var lik tekst ...
I morra samles prosjektgruppa igjen for refleksjon og skal legge planer for videre presentasjoner utover høsten. Michelle fokuserte på de viktigste områdene der elever kan ha nytte av programmet. Det skriver hun sikkert mer om i eget blogginnlegg.
Elevene virka umiddelbart begeistra for programmet og så helt klart nytten i ordforlag, opplesing av enkelt-ord og setninger og det at de kan lagre opplesing av all digital tekst som lydfiler ved ganske enkelt å markere teksten og trykke på knappen Lagre som lydfil. Lydfiler kan lagres om .wma, .mp3 eller .wav-filer (vi anbefaler ikke .wav, siden disse filene tar stor plass).
Det blei også litt tid til å snakke om bruken av CD-Ord i kombinasjon med de nye ordbøkene iFinger - her får elevene gode hjelpemidler!
En utfordring dukka opp i samtalen mellom lærer og elever. CD-Ord er et hjelpemiddel som er godkjent brukt til eksamen. Hvordan forholder vi oss til eksamensreglement når det gjelder bruk av hodetelefoner? Elevene har rett til å bruke dette hjelpemidlet, og fram til nå har det ikke vært lov (i alle fall på vår skole) å høre på lyd under eksamen. Dette er viktig prinsipielle spørsmål som vi tar videre til Eksamenskontoret i Buskerud, kanskje må det inn til Udir også? Vi bør i alle fall få til en avklaring på denne sida av nyttår, slik at elevene kan trene på det som møter dem til eksamen. Vårt Elevrådsstyret har allerede meldt inn saken til vår skoleledelse når det gjelder betegnelsen "bruk av alle hjelpemidler, bortsett fra Internett" som jo går igjen til eksamen - bør ikke det også innbefatte lydfiler, enten det er fra CD-Ord, NDLA, musikk eller annet? Vi lever jo nå i en annen tidsalder enn før der hjelpemidler var lik tekst ...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar