onsdag 28. april 2010

NDLA matematikk

Refleksjoner rundt et matematikkår uten tradisjonelle lærebøker.

Fordeler:

- elevene lærer å bruke digitale verktøy i matematikk: MathType, Geogebra,
- lett tilgang på animasjoner og interaktive oppgaver gir bedre variasjon i
undervisninga
- motiverende for mange elever å jobbe på en annen måte enn det som har vært
tradisjonelt i matematikk
- elevene har alltid "boka" med seg - pc`n er alltid med
- elevene tar lettere kontakt elektronisk når de f.eks står fast med en oppgave/et
tema
- elevenes oppgaver med tilbakemeldinger ligger på It`s Learning, det forsvinner ikke

Ulemper:
- mange fristelser på nettet
- hver time må organiseres nøye gjennom instrukser og lenker på It`s Learning, men
er det egentlig en ulempe?

Jeg ville høre elevenes mening og her er tilbakemeldinger fra april 2010, 15 elever:

Hvordan liker du matematikkfaget?
Veldig godt 26,7%
Godt 40,0%
Helt OK 33,3%
Dårlig 0

Hva synes du om å ha elektronisk lærebok?
Mye bedre enn "vanlig" bok 26,7%
Bedre enn "vanlig" bok 26,7%
Dårligere enn "vanlig" bok 20,0%
Mye dårligere enn "vanlig" bok 6,7%
Det spiller ingen rolle 13,3%
vet ikke 6,7%

Hvordan synes du det er å skrive matematikkstykker i Math Type? (her var det mulig å svare på flere alternativer
Mye bedre enn å skrive for hånd 26,7%
Bedre enn å skrive for hånd 40,0%
Det er det samme 20,0%
Vanskeligere enn å skrive for hånd 20,0%
Mye vanskeligere enn å skrive for hånd 6,7%
Kjedeligere enn å skrive for hånd 20,0%
Morsommere enn å skrive for hånd 53,3%

Hva synes du om å ha matematikkprøver på pc?
Jeg liker det ikke 20,0%
Jeg synes det er bra 46,7%
Det er det samme 33,3%

Konklusjon: Hvis jeg skulle undervist i 1T neste år ville jeg videreutviklet bruken av NDLA uten lærebok. Da skulle året startet med kursing i mappestruktur, MathType og GeoGebra slik at vi hadde fått bedre utbytte av disse hjelpemidlene helt fra begynnelsen. Bruken av It`s Learning er selvsagt sentral, her styrer jeg hvilke oppgaver elevene skal gjøre og gir tilbakemeldinger på tester og oppgaver.

I arbeidet med dette prosjektet har jeg oppdaget en positiv bieffekt: Elevene blir så vant til å kommunisere gjennom It`sLearning at en del av de har begynt å sende melding hvis det er en oppgave de ikke får til/er usikker på om er riktig. Oppgavene ligger i elevmappa deres og da er det lett å sjekke hva de har gjort og gi tilbakemelding på dette.

Dette har vært et svært spennende matematikkår.

2 kommentarer:

  1. Jeg skulle gjerne visst mer om hvordan elevene jobber i forhold til It's Learning her. Skriver de i word-dokumenter som de laster opp i mapper, eller lager du som lærer oppgaver de må laste opp fil til? Jeg ser absolutt nytten i at alt ligger der, men synes It's Learning er et tungvindt verktøy. Derfor lurer jeg altså.

    SvarSlett
  2. Jeg laster ned oppgavene fra NDLA (Word-filer)og legger de ut etter tema. I oppslagene legger jeg ut trepekere til de oppgavene de skal gjøre, deretter lagrer elevene dokumentet og laster de opp i It`s. Jeg synes dette fungerer greit

    SvarSlett