
Den største utfordringen med å bruke NDLA har vært for elevene å navigere på sidene og finne tilbake til stoff. Det ble viktig for meg å lage oppgaver med lenker eller nodenumre direkte til de aktuelle sidene. Noe kunne jeg også legge inn på it's, og senere har det jo kommet en mulighet til å embedde fagstoff som video- og lydfiler fra NDLA til it's også. Dette er bra. Det som ikke er bra, er at hvis man velger å bruke nodenumre, som i utgangspunktet er veldig smart, kan man ikke navigere videre derfra. Da må man i stedet søke opp neste node.
Når det gjelder å finne tilbake til fagstoff, har dette også vært et stort problem for meg, og flere av kollegaene mine sier det samme. Dette gjelder norskfaget, og henger sammen med overgangen fra den gamle til den nye plattformen. En god ting er at de gamle sidene fremdeles er tilgjengelige, men det er begrensede muligheter til å navigere her pga hvordan de gamle sidene vises.En del av fagstoffet jeg savnet en periode har begynt å komme inn på den nye plattformen, men eventyr, reklame og ikke minst rettskrivningsregler som jeg linket til i tilbakemeldinger på elevenes skriftlige arbeider, er ikke å finne på den nye. Det er generelt vanskelig å finne lenker til annet fagstoff i den nye plattformen. Trestrukturen på de gamle sidene var mer oversiktlige enn i den nye der man forgjeves blar og blar for å se om man kan finne igjen noe av det man har brukt før. "Jeg skjønner ikke hva de driver med, det var jo så bra!", er en kommentar jeg har hørt flere ganger, og som jeg synes sier mye.

Det siste jeg har brukt av nye ting på norsksidene er "tidslinja". Den er kjempefin. Jeg bruker egentlig Minixperten flittig på mange emner. Norrønt har blitt veldig gøy også for elevene, men vi hadde litt problemer med Holmgangspillet sist. Temaene "Tidsreiser" og "Helter i dag" og oppgavene/oppdragene som ligger her, har jeg også brukt med suksess.
Det kommer stadig mer og spennende innhold på NDLAs sider som jeg kan bruke som hjelp til å variere undervisningen min, og jeg kommer til å fortsette å bruke NDLA, men det vil bli i kombinasjon med lærebok og som en av flere gode ressurser.
Hanne
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar