mandag 15. februar 2010

Skoleforum 2010 - vår NDLA-presentasjon

Som nevnt tidligere i denne bloggen skal jeg sammen med to av våre lærere, Hanne Nicolaysen (engelsk og norsk) og Berit Reitan (realfag) torsdag ha en sesjon på Skoleforum 2010 med tittel:
"NDLA - lær hvordan du enkelt lager undervisningsopplegg med bruk av digitale læringsressurser innen matematikk, norsk og engelsk."

I utgangspunktet blei vi invitert til å snakke om det å få opp bruken av digitale læremidler på egen skole sett fra et ledelsesperspektiv, men tittelen har blitt noe endra. Det går nok bra, tilpasningsdyktige som vi er :-)

Det er nok vårt IKT-prosjekt om NDLA som gjør at vi blei spurt, og vi gleder oss til å dele våre tanker og eksempler med flere. Du kan lese mer om NDLA-prosjektet og våre andre IKT-prosjekt andre steder i bloggen her.

I min innledning kommer jeg til å vinkle litt mot ledelsesperspektivet, før lærerne kjører mesteparten av showet og gir gode, praktiske eksempler på hvordan bruke NDLA i engelsk, norsk og matematikk. Slidsene til min innledning kan du se nederst i innlegget her, mens de to lærerne kun kommer til å vise "live" fra NDLA og It's Learning. Jeg har imidlertid saksa de neste linjene fra vårt GoogleDokument der vi planlegger vår presentasjon, for å vise litt hva lærerne kommer til å snakke om.

Berit
kommer til å gi noen eksempler på undervisningsopplegg ved bruk av digitale læringsressurser (fra NDLA) i matematikk:
1. øvelse gjør mester (hvor mye kan du) / teori + animasjoner / oppgaver / øvelse gjør mester (hva kan du nå)
2. et eksempel fra tall og algebra, et eksempel fra geometri
3. tar med hvordan organisere digitale læremidler i It's (fagets mappestruktur, oppslag, planlegger, osv): lenker til teoristoff på nett, bryter opp oppgaver og organiserer i tema, oppslag/planlegger, elevmapper, diskusjon på It`s

Hanne gir noen eksempler pr fag på undervisningsopplegg ved bruk av digitale læringsressurser (fra NDLA) i norsk og engelsk:
Engelsk
1. Bra å ha en ressurs som hele tiden er oppdatert.
2. Litteratur; Hvor fint det er å kunne lese litteraturen fra page-turner samtidig som man lytter, som et godt hjelpemiddel også for svakere elever, (også read-speaker ala cd-ord).
3. Hvordan legge lyd- og bildefiler direkte inn i It's slik at elevene ikke behøver å finne frem til dette på egen hand (det er litt vanskelig å manøvrere på NDLA)
Norsk
1. Tidslinje
2. Oppdatert ressurs, vise noe av det nyeste som er lagt inn på f.eks. vampyrer

Vi gleder oss og håper på stinn brakke!

Geirs innledning:
Dette innlegget er også publisert i Geir Dahlbergs blogg IKT og Skoleutvikling.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar