onsdag 4. november 2009

Markin - verdt å prøve ut?




Etter å ha lest og hørt om Markin av lærere som erfaring med verktøyet, har jeg tenkt at dette må være verdt å prøve ut. Det første som slo meg, var at dette måtte være tidsbesparende i rettearbeidet, men etter å ha lest en del blogginnlegg, er ikke det hovedargumentet for å bruke Markint. Likevel så jeg at her må det ligge muligheter for å forenkle rettearbeidet som til tider kan virke som en endeløs tunnel der lyset ikke kommer på før i juni. Med stor entusiasme introduserte jeg derfor Markin for skolens norsklærere. Det er synd å si at entusiasmen var like stor blant tilhørerne. En av innvendingene var at de så det som tungvint å laste dokumentene elevene leverer på It's, ned til egen maskin, for så å laste opp igjen på It's. Klok av skade retter jeg aldri direkte på It's etter å ha opplevd at et helt dagsverk forsvant ut i cyberspace et sted, så¨for egen del tar jeg allerede denne omveien. Lærerne så heller ikke den helt store gevinsten ved Markin sammenliknet med spor endringer. Her må nok undertegnede ta på seg noe av skylda; å fortelle om andres erfaringer, kan aldri bli like overbevisende som å kunne vise til egne. Likevel er vi nå 3-4 lærere som ønsker å prøve ut Markin (men de var jo interesserte allerede før min signingsferd:-). Jeg har ikke hørt om noen som har valgt bort Markin igjen etter å ha begynt å bruke det, så jeg tenker fortsatt at dette må ha noe for seg.

Kirsti Furre ved Drammen vgs la i dag frem sine erfaringer med bruk av Markin på fylkets IKT-forum. Hun pekte på følgende fordeler: tilbakemeldingene blir ryddige, strukturerte og oversiktlige (i motsetning til spor endringer), rettingene er tilgjengelig digitalt, underveisvurderingene er dokumentert, statistikk som gir elevene oversikt over feiltyper og antall feil, samt mulighet for å sammenlikne med tidligere leverte tekster, bruk av ferdige kommentarer (snippets) og ikke minst, ferdige retteknapper. Det er selvfølgelig de siste punktene her som er Markins fortrinn. Kirsti Furre var også usikker på om dette var tidsbesparende, men påpekte at hun fortsatt var i startfasen. I tillegg må man alltid stille seg spørsmål om hva man skal rette, hvor mye man skal rette og hvordan elevene skal bruke tilbakemeldingene. Selv tenker jeg at det må være tidsbesparende bare det å ha ferdige knapper med linker til ressurser jeg ønsker elevene skal gå inn på. Nå får jeg også Tablet-PC, og tror at dens funksjoner sammen med Markin, vil gi meg mange fordeler i rettearbeidet mitt. Om det har en pedagogisk merverdi sammenliknet med dagens rettemetoder, er jeg mer usikker på, men også her tror jeg det er noe å hente. Nå har jeg dessverre ingen egen klasse i norsk i år, men en god kollega er villig til å gi fra seg innleveringer i nynorsk så jeg kan teste ut dette. Hurra for gode kolleger:-) Ikke overraskende er altså svaret mitt at dette er verdt å prøve ut, så fortsettelse følger...

2 kommentarer:

  1. Jeg tror det er vanskelig å finne noe som er tidsbesparende i forhold til retting. Uansett hvordan man snur og vender på det, tar det tid å rette 30 elevtekster og skrive gode tilbakemeldinger som skal si noe om videre utvikling osv. Etter å ha brukt Markin i litt over et halvt år vil jeg aldri gå tilbake til word-retting. Selv om det ikke tar så mye kortere tid, synes jeg faktisk det er "kjekkere" å rette med Markin. Jeg tar også alltid omveien på its, stoler ikke på noe der, klok av skade. Men ved å laste ned som zip-fil synes jeg faktisk ikke det er så ille, det finnes mange ting i its som er vel så tungvint. Jeg vil gjerne høre mer om Markin og Tablet i kombinasjon.

    SvarSlett
  2. Takk for gode tips! Jeg regner med at lærerne som skal bruke Markin og Tablet i kombinasjon deler sine erfaringer her i bloggen etter hvert som du kommer i gang. Tablet-pc'ene er i ferd med å bli delt ut, og Markin er akkurat kjøpt inn. Ingunn Kjøl Wiig har som du sikkert veit skrivi "Markin + Tablet = Sant", så vi håper dette har god effekt - om ikke på tidsbesparing, så i alle fall på kvaliteten av vurderingsarbeidet

    SvarSlett