fredag 10. mai 2013

iBook i bruk i klasserommet

En kald start på mai fikk meg ordentlig i gang med å organisere engelske tekster og lydfiler til en iBook.  Å få til iBook Author og Mac'en funka etter hvert, og stolt har jeg plaga omgivelsene på jobb (og i heimen) med den nyeengelskboka mi. Men funker den i klasserommet?
Mandag morgen startet jeg med friskt mot, med overføringskalbel og mac. Utfordringene og flyten i den timen var variable......

  • Tre elever hadde ikke med iPad på skolen. Disse måtte gå hjem og hente....
  • Tre elever hadde ikke oppdatert iBooks, som igjen medførte at de ikke fikk overført boka. En av disse igjen hadde glemt passordet til sin appleID, så jeg måtte tilbake til arbeidsplassen min for å hente dette.....
  • En fikk av uforklarlige grunner ikke overført boka. (dette ble løst ved at vi restartet ipad'en til vedkommende)
Disse utfordringene til tross, de fleste fikk instalert/overført "English for AOA" , og vi kunne gå igang å teste den ut. Vi jobbet med lesestykker som i en tradisjonell engelsk lærebok, men elevene satte veldig pris på å ha lydfila tilgjengelig på samme side hele tida. De fikk to korte lesestykker som lekse til dagen etter, og de ville kunne jobbe med disse hjemme siden tekstene forelå på norsk og engelsk OG med lydfil.
Spenningen var stor dagen etter når vi skulle jobbe videre med disse tekstene. ALLE de elevene som hadde fått boka instalert hadde jobba med det hjemme. Og alle turte å lese høyt i klassen, sansynligvis fordi de var godt forberedt. Spenningen for meg er nå om dette bare har nysgjerrighetens interesse, eller om det gir en pedagogisk merverdi?

Jeg kommer tilbake med mer om dette etterhvert som vi jobber med det.......

Fortsatt god vår!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar