mandag 31. mars 2014

IKT i skolen....vil vi egentlig bruke det?

En av morgenrutinene mine er så sjekke twitterfeeden min. Der dukker det opp venner, bekjente og kjendiser, med emner som fotball, IKT, Lærerhverdag etc.
En ting jeg kom over i nå her på morgenen var denne twitten.

 
Og hvor på blyanten er egentlig vi her på iPadprosjektet? Jeg ønsker selv å være helt på blyantspissen, men greier jeg å være så ivrig som jeg ønsker? Ingen big deal dette her, men en påminnelse om at vi må tørre og bruke det nye og ukjente. plumpe litt innimellom. Vi lærer av dette, og blir litt og litt bedre for hver gang.
 
That's all folks......

tirsdag 11. mars 2014

iPad som presentasjonsverktøy

Som engelsklærer er det mangt og meget vi driver med i timene. En gang eller to i løpet av året har vi muntlige presentasjoner med digitale hjelpemidler. I den ene klassen min har elevene ipad i tillegg til PC'en sin. De fikk valget ved oppstart av oppgaven, bruk PC eller iPad, både til å utvikle en presentasjonstøtte og til å hjelpe seg med under fremføringen. 5 valgte PC og 5 valgte å bruke iPad'en. De som valgte iPad brukte den både til å lage presentasjonen og avholde. fire av dem lagde vanlig presentasjon, med bilde, lyd, tekst og effekter, mens den siste lagde en film i iMovie.
Ikke noe sensasjonelt med dette jeg har merket meg og skrevet her. MEN, det som er gøy å merke seg, og kommentere her er;
de som brukte iPad'en som støtte og hjelpe ved fremføringen var tryggere og mer ledige enn de som hadde laget den tradisjonelle PP'en. Det kan være en tilfeldighet, men av tidligere resultater med klassen skulle det tilsi at det var jevnt fordelt ferdighetsmessig.
Om det er iPad'en eller valgfriheten som gjorde dette vet jeg ikke, men jeg kommer til å ha en muntligoppgave til, der de samme gruppene skal bruke motsatt hjelpemiddel av det de brukte sist. jeg er spent på hvem som presentere best da?

mandag 10. mars 2014

Book Creator

Etter siste samling i Drammen satte jeg meg et mål om å prøve ut appen som er gratis, og heter Book Creator på elevene mine. Jeg har også prøvd den ut selv som et presentasjonsverktøy, istedenfor SlideShark.
Dette er en veldig god app for dokumentasjon i mitt fag. Her kan elevene lage en egen bok,hvor alt fra bilder,filmer,lyd,fonter og farger på sider kan velges. En kan også tegne rett i bildet.

Flere av jentene mine sliter med å skrive begrunnelsene sine,her kan de legge inn en lydfil. Litt skummelt første gangen,men veldig positivt for de som prøvde det.
Fremgangsmåten er enkel; lage ny bok,og sende på mail til meg. Jeg lagrer da i IBooks bibloteket mitt.
Genialt Egon,-bør prøves.